Wie midden de jaren '80 regelmatig al eens in Mechelen kwam, moest al met een fameuze dosis fantasie begiftigd zijn om zich te kunnen inbeelden dat deze stad twintig jaar later tot een van de meest "Booming Cities" van België zou evolueren. Gelukkig staat het station er nog om ons er aan te herinneren dat stedelijke glorie ook steeds vergankelijke glorie is. Ook dit station is immers ooit gebouwd in de overtuiging dat het een mooi gebouw was. En als je de moeite neemt om door de aftandse groezeligheid heen te kijken, is het dat nog steeds.
Alleen, urbanisten en stadsarchitecten definiëren vandaag een station op een andere manier. Als ik vroeger de trein nam, dan deed ik dat om me te verplaatsen: naar school, naar m'n lief, naar m'n werk. Vandaag doe ik dat blijkbaar als Reiziger en het station fungeert daarbij als 'interface' met de stad die me ontvangt. Het station is niet meer de plek waar ik de trein neem, maar de ruimte waarmee de stad zich open stelt voor de buitenwereld...
En er is wel wat veranderd natuurlijk. Vroeger had je een grote lokettenzaal nodig om in lange rijen te kunnen aanschuiven voor een biljetje. Annex was dan een al even groot buffet voorzien omdat je ondertussen je trein gemist had en toch ergens het uur wachten op de volgende trein moest doorbrengen. Vandaag koop je je biljetje elektronisch, maar wachten doe je gelukkig nog steeds. Weliswaar niet meer in het buffet, maar tussen hippe winkels of "bars" waar ze je vruchtensapjes voorschotelen in plaats van pinten en koffie. Dat alles moet plaatsvinden in een majestueuze kathedraal die minstens even veel ambitie uitstraalt als deze waarmee jij naar de stad gekomen bent.
En aan ambitie ontbreekt het dezer dagen niet in Mechelen. In de catacomben vóór het station kun je nog tot 21 juni ' City Visions Europe' gaan bekijken waarbij een achttal architectenbureaus hun architecturale fantasie botvieren op de toekomst van vijf middelgrote Europese steden. Een zeer geslaagde expo trouwens. De geniale locatie geeft zelfs een licht subversief tintje aan deze miljardenprojecten... Meer dan de moeite waard om je aansluiting in Mechelen eens te missen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten