Vooral rond het station in Gent staan duizenden fietsen geparkeerd. In de oorspronkelijke NMBS-plannen voor het vernieuwde station voorzag de spoorwegmaatschappij slechts 5000 stalplaatsen. In eender welke andere Belgische stad waren ze daar waarschijnlijk mee weg gekomen, zelfs mét etiket duurzame ontwikkeling. Niet zo in Gent: daar heeft het stadsbestuur, weliswaar onder de voorwaarde van eigen betaling, het aantal plaatsen kunnen verdubbelen tot 10.000. Dat zegt veel over de grenzen van de maatschappelijke verantwoordelijkheid die de nmbs voor haarzelf weggelegd ziet, maar gelukkig nog veel meer over deze die het Gentse stadsbestuur zelf opneemt. En waarschijnlijk zullen ook de 10.000 stalplaatsen binnenkort aan de krappe kant zijn. Maar des te beter: iedereen op de fiets in de Arteveldestad !
woensdag 1 juli 2009
Beleid kan helpen.
Vooral rond het station in Gent staan duizenden fietsen geparkeerd. In de oorspronkelijke NMBS-plannen voor het vernieuwde station voorzag de spoorwegmaatschappij slechts 5000 stalplaatsen. In eender welke andere Belgische stad waren ze daar waarschijnlijk mee weg gekomen, zelfs mét etiket duurzame ontwikkeling. Niet zo in Gent: daar heeft het stadsbestuur, weliswaar onder de voorwaarde van eigen betaling, het aantal plaatsen kunnen verdubbelen tot 10.000. Dat zegt veel over de grenzen van de maatschappelijke verantwoordelijkheid die de nmbs voor haarzelf weggelegd ziet, maar gelukkig nog veel meer over deze die het Gentse stadsbestuur zelf opneemt. En waarschijnlijk zullen ook de 10.000 stalplaatsen binnenkort aan de krappe kant zijn. Maar des te beter: iedereen op de fiets in de Arteveldestad !
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten