
Helaas, geen recept voor een saus, noch een wijnverhaal. Maar ik houd dit jullie te goed, beloofd. Wel even een focus op Bordeaux. Met haar 230.000 inwoners situeert ze zich op het niveau van Gent, al zou je haar op het eerste gezicht groter inschatten. Dat heeft waarschijnlijk veel te maken met de Communité Urbaine die de stad heeft georganiseerd met haar ruimere agglomeratie.
Het recente bestuurlijk verleden van Bordeaux is niet erg ingewikkeld. Van na WO II tot 1995 nam Jacques Chaban-Delmas het burgemeesterschap waar en sindsdien is het de speeltuin van Alain Juppé die we nog kennen, onder andere als premier van Frankrijk onder Jacques Chirac (1995-1997).
En we weten ondertussen hoe dat gaat met ex-premiers in Frankrijk. Ze bouwen hun stad uit tot een nieuwe metropool. Wat men ook over Juppé bewere (hij is veroordeeld geweest omwille van het versassen van overheidsgeld naar zijn partij ), in Bordeaux zullen ze blij geweest zijn met deze Pierre Mauroy van het zuiden. Na zowat een halve eeuw dobberen op het ritme van de golfjes van de Garonne, werd het tijd dat de stad nog eens onder handen gepakt werd.
Het recept van die ex-premiers start steevast met een aansluiting op het TGV-netwerk en, hierop volgend, een uitgebreid netwerk van lokaal openbaar vervoer. Mobiliteit, en dat hebben ze toch wel goed door, die Fransen, zien ze blijkbaar als de basis voor stedelijke ontwikkeling.
Bijzonder interessant in Bordeaux is de introductie van de tram. Geen ingewikkeld net met bovenleidingen die het straatbeeld vervuilen, maar een hypermodern en ingenieus systeem van trams met onderleidingen. Stel je even voor hoe deze Pont de Pierre er zou uitzien, overspannen met zo'n bovengrondse elektrificatie...

Geen opmerkingen:
Een reactie posten